Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, October 24, 2008

Kenapa kita perlu bersegera bertaubat??

Orang yang telah melakukan dosa atau maksiat wajib melakukan taubat dengan segera malah disunatkan supaya dilakukan dengan tergesa-gesa seperti juga halnya dengan mengebumikan mayat atau membayar hutang kepada orang. Sebaliknya, janganlah dia menunggu sehingga sampai nazak (hampir mati) barulah nak bertaubat. Sesungguhnya, Allah SWT tidak akan menerima taubat di saat genting begini.

Firman Allah

وَسَارِعُوا إِلَى اللهِ مَغفِرَةٍ مِن رَّبَِكُم وَجَنَّةٍ عَرضُهَا السَّمَوَتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

Maksudnya:- Bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhan kamu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. (Surah Ali-Imran:113)

Hadis Rasulullah SAW. (Riwayat Abu Hurairah R.A)

"Sesungguhnya seorang manusia, jika ia melakukan dosa, maka di hatinya akan tercoreng warna hitam, dan jika ia meninggalkan perbuatan dosa itu serta bertaubat darinya, maka hatinya kembali bersih. Dan jika dia kembali melakukan dosanya itu, maka hitamnya itu akan ditambah hingga menutupi seluruh hatinya, itulah tutupan yang disebutkan Allah SWT dalam firman-Nya: "Sama sekali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka". **

** Hadis diriwayatkan oleh Tirmizi (3331) dan ia berkata: Hasan Sahih. Demikian juga al-Nasa'i, Ibn Majah (4244), Ibn Hibban dalam sahihnya seperti terdapat dalam al-Mawarid (2448) dan al-Hakim serta ia mensahihkannya atas syarat Muslim dan al-Zahabi menyetujuinya (2/517). Dan ayat itu dari Surah Al-Muthaffiffin:14.

0 comments: