Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, October 24, 2008

Bagaimana kita nak solat sunat taubat?


Sembahyang Taubat ialah satu sembahyang yang disunatkan. Ianya dikerjakan setelah seseorang itu melakukan dosa atau maksiat dan kemudian dia bertaubat ke hadrat Allah SWT.

Kaifiat atau kaedah menuanaikan Solat Sunat Taubat ialah:-

1. Didirikan sebanyak dua rakaat

2. Lafaz niat ialah:-
أصَلِّى سُنَّةً التًّوْبَةِ رَكْعَتَينِ للهِ تَعاَلى
Ertinya: Sahaja aku sembahyang sunat taubat dua rakaat kerana Allah Taala.

3. Rakaat pertama : Membaca surah Al-Fatihah dan surah Al-Kafirun
Rakaat kedua : Membaca surah Al-Fatihah dan surah al-Ikhlas

4. Selepas memberi slam hendaklah membaca Istighfar dan menohon ampun kepada Allah SWT seperti contoh berikut:-

أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوب إِلَيهِ

Ertinya: Saya memohon keampunan kepada Allah Yang Maha Agung, saya mengaku tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang hidup dan sentiasa jaga, saya memohon taubat kepadaNya.

5. Membaca doa selepas Istighfar seperti berikut:-

بسم الله الرمن الرحيم, الحمد لله ربِّ العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى اله وصحبه اجمعين. اللهم انت ربى لاإله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت. أعوذبك من شرِّ ماصنعت أبوء لك بنعمتك على وأبوء بذنبى فاغفرلى فإنه لايغفر الذنوب إلاَّ أنت


" Ya Allah, Engkau adalah Tuhan kami, tiada Tuhan selain Engkau telah menciptakan aku dan aku adalah hambaMu, aku tetap dalam janji dan perjanjianMu sedaya upayaku, aku memohon perlindunganMu dari kejahatan yang telah aku perbuat, aku kembali kepadaMu dengan menyatakan dengan pemberian nikmatMu kepada ku serta aku pun mengakui akan dosaku, maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak akan mengampuni dosa melainkan Engkau."

AYUH KITA MULAKAN SOLAT SUNAT TAUBAT SEKARANG
JANGAN TUNGGU ESOK

0 comments: